انتخاب رشته کنکور 98

انتخاب رشته کنکور 98

از زمان    انتخاب رشته کنکور      مطلع هستید؟ مهلت و مدت زمانی که می توانید انتخاب رشته خود را ثبت کنید چطور؟ اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید زمان های طلایی برای انتخاب رشته کنکور است با از دست دادن زمان انتخاب رشته راه بازگشت وجود ندارد و باید بین کنکور سال بعد و یا ورود به رشته های بدون کنکور یکی را انتخاب کنید بنابراین برای افزایش شانس قبولی در رشته های برتر نیاز است به زمان توجه ویژه نشان دهید.

انتخاب رشته کنکور سراسری 97 از 15 مرداد ماه آغاز شد و داوطلبان 10 روز مهلت برای ثبت   انتخاب رشته کنکور      خود داشتند. با توجه به اینکه آزمون سراسری 98 نیز مانند سال‌های گذشته در نیمه اول تیر ماه برگذار شد‌، انتظار می‌رود شروع انتخاب رشته نیز طبق روال در نیمه دوم مرداد ماه انجام شود.

داوطلبان عزیز باید به این نکته توجه کنید که  مهلت     انتخاب رشته کنکور 98      ، حدود 5 روز است‌. ( البته با توجه به تمدید مهلت انتخاب رشته سال های قبل انتظار میرود مهلت 2 الی 3 روزه مجدد به دائطلبانی که از انتخاب رشته جا مانده اند داده شود.)

پیشنهاد می‌کنیم انتخاب رشته کنکور 98 را در همان روزهای اولیه شروع انتخاب رشته انجام دهید به همین خاطر بهتر است در این روزهای باقی مانده تا انتخاب رشته خود، اطلاعات مورد نیازتان را جمع آوری کنید. اما برای داشتن بهترین انتخاب ها به چه اطلاعاتی نیاز خواهید داشت ؟ آیا در این مسیر نیاز به همراه و مشاور خواهید داشت ؟ در ادامه پاسخ این سوال ها را مشاهده می‌کنید.

دفترچه انتخاب رشته کنکور

با انتشار دفترچه انتخاب رشته  کنکور از جانب سازمان سنجش، عملا انتخاب رشته  آغاز می شود. خب با انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور 98 چه نکته‌هایی را باید در نظر بگیرید تا بهترین نتیجه و ثمره ی چندین سال تحصیل و تلاش خود را ببینید؟

 دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد و دانشگاه سراسری به صورت مجزا و در دو سامانه  منتشر می‌شود‌، بنابراین اگر داوطلب انتخاب رشته در هر دو دانشگاه هستید باید با وارد شدن به سایت های گفته شده‌، هر یک از دفترچه ها را دانلود کنید.

 در ضمن انتخاب رشته‌های انجام شده نیز به صورت مجزا می‌باشد. اما اصول    انتخاب رشته کنکور 98      در هر دو مشابه است . گرچه پذیرش در دانشگاه آزاد بسیار ساده تر از دانشگاه سراسری به نظر می آید ، اما به پر طرفدار بودن برخی از رشته ها توجه کنید و این نکته را در نظر داشته باشید که رقیبان زیادی حتی برای دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی وجود دارد.

مساله مهم و طلایی مطالعه کامل و دقیق دفترچه انتخاب رشته است، بخش اطلاعات، قوانین و تبصره‌های دفترچه بهترین منبع برای کسب اطلاعات مورد نیازتان است.

نحوه انتخاب رشته کنکور

تا به اینجا با زمان و مهلت انتخاب رشته کنکور 98 و محتویات دفترچه  انتخاب رشته کنکور آشنا شدید ، حال نوبت به بیان نکات طلایی انتخاب رشته کنکور است.

در دفترچه کنکور کد رشته های دانشگاه های تحصیلی دانشگاه های روزانه ، شبانه (نوبت دوم ) ، پردیس های خود گردان و غیرانتفاعی ، پیام نور و … وجود دارد که داوطلبان مجاز به انتخاب 150 کد رشته هستند. انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز به صورت مجزا انجام می شود بنابراین این 150 کد رشته به دانشگاه های سراسری اختصاص دارد.

اولویت بندی در   انتخاب رشته کنکور      و جایگذاری کد رشته ها با توجه به معیار هایی که در مبحث بعدی مطالعه خواهید کرد ، اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که اگر در اولویت بندی های انجام شده ، اشتباه  کنید ممکن است حق تحصیل در رشته و دانشگاه بهتر را از خود بگیرید.

برای اولویت بندی کد رشته های مورد نظرتان پیشنهاد می کنیم سه بازه را در نظر بگیرید :

بازه خوش بینانه: در این بازه شما رشته های مورد علاقه ی خود را در قرار می دهید هرچند که فکر می کنید قبولی شما در این کد رشته ها کمی سخت است ، برای این بازه حدود 10 کد رشته کافی است. معمولا کد رشته های دوره روزانه و شبانه ( نوبت دوم ) در این بازه دیده می شود.

بازه منطقی: این بازه که بیشترین تعداد کد رشته را به خود اختصاص می‌دهد حاصل در نظر گرفتن ملاک‌ها و فاکتور‌های انتخاب رشته است که در ادامه مشاهده می‌کنید ، توجه داشته باشید این بازه با بررسی و تحلیل های آگاهانه ظرفیت دانشگاه ها و و تراز قبولیشان و همچنین تراز قبولی شما پر شود. با شروع این بازه باید حواستان بیش از پیش به اولیت های کد رشته‌ها باشد تا اولویت کمتر در ابتدای بازه قرار نگیرد و شانس انتخاب‌های بهتر از بین نرود.

بازه بدبینانه: ما به داوطلبان عزیز یشنهاد می دهیم هنگام انتخاب رشته حدور 10 الی 15 به بازه بدبینانه اختصاص دهند، یعنی با در نظر گرفتن کاهش ظرفیت و تراز قبولی انتخاب‌های خود را درج کنند تا در این صورت اگر در بازه‌های قبل موفقیت لازم را کسب نکردند از تحصیل و ورود به دانشگاه منع نشوند‌، البته توجه کنید که در این بازه نیز اولویت‌های انتخاب را فراموش نکنید و بین این کد رشته‌ها هم اولویت بندی کنید.

بسیار خب حال که طریقه پر کردن فرم انتخاب رشته کنکور آشنا شدید بهتر است ادامه ی مطلب را مشاهده کنید در ادامه شروطی راجع به نحوه اولویت بندی کد رشته ها درج شده است.

توجه داشته باشید که با مطالعه دفترچه    انتخاب رشته کنکور 98       باید ها و نباید های  لازم جهت انتخاب رشته را خواهید دانست اما نکاتی وجود دارد که تنها با سال ها تجربه و تحلیل و بررسی کنکور به دست آمده است  که راهنمای ارزشمندی را برای داوطلبان با انگیزه و با هدف خواهد بود‌. در ادامه به این مساله خواهید رسید که کسب رتبه مناسب تنها ملاک رسیدن به هدفتان نمی باشد، پس تا آخرین مرحله تلاش کافی برای بهترین نتیجه را داشته باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


      لینک های مفید : آگهی رایگان , تجهیزات آزمایشگاهی , چادر برزنتی مسافرتی , تانک ازت , نقاشی ساختمان , بست اسپیس فریم , چادر لمینت , لینک شما در اینجا