آزمایش غربالگری بارداری در منزل

آزمایش غربالگری بارداری یکی از مهم ترین آزمایشهای دوران بارداری می‌باشد. تست‌های غربالگری، مجموعه‌ای از بررسی‌های سونوگرافی و تست‌های آزمایشگاهی می‌باشد که در دوران بارداری در زمان‌های معین برای تشخیص ناهنجاری‌های جنین انجام می‌شود. آزمایش غربالگری بارداری می‌تواند مادر و کودک را از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها حفظ نماید. این غربالگری‌ها احتمال ابتلای جنین به سندروم‌های ژنتیکی شایع کاهش می‌دهد. شایع‌ترین آن تریزومی 21 که به آن سندرم داون (مونگولیسم ) هم گفته می‌شود، است. آزمایش غربالگرى دوران بارداری کمک می‌کند تا ریسک ابتلا به این سه سندروم مشخص ‌شود و هم چنین نقص لوله عصبی و ناهنجاری‌های اصلی در جنین هم با غربالگری قابل تشخیص می‌باشد. دقت تشخیص تست‌های غربالگری 80%- 90% است. پس اصلا جای نگرانی نیست.

زمان آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری

زمان انجام غربالگری سه ماهه اول برای خانم‌های باردار از 11 هفته تا 13 هفته و6 روز می‌باشد و شامل یک آزمایش خون و یک سونوگرافی برای بررسی ضخامت پشت گردن (سونوگرافی (NT و وجود استخوان بینی (NB) می‌باشد. دراین آزمایش خون که به آن دبل مارکر هم گفته می‌شود، ۲ هورمون free-B-HCG و PAPP-A خون مادر اندازه گیری می‌شود . برای انجام این آزمایش مادران باردار نیاز به ناشتا بودن ندارند و در تمام ساعات روز هم می‌توانند برای انجام ازمایش اقدام کنند .از آنجا که میزان مایع تجمع‌یافته پشت گردن جنین در سه ماهه اول بارداری با خطر ابتلا به سندرم داون در ارتباط است، در هفته ۱۱ تا ۱۴ بارداری میزان مارکرهای آلفافتوپروتئین و گنادوتروپین جفتی انسان اندازه‌گیری می‌شود تا مشخص شود جنین مبتلا به سندرم داون هست یا خیر. همچنین شما می‌توانید از آزمایش چکاپ پزشکی نیز استفاده نمایید. غربالگری سه ماهه اول ترکیبی از آزمایشات PAPP-A ، hCG و شفافیت نخاعی است.یک مشاور ژنتیک یا پزشک بالینی که بتواند معنی نتایج را توضیح دهد و در مورد پیگیری بیشتر گزینه‌هایی ارائه دهد، باید نتایج غربالگری را تفسیر کند. مهم است که به خاطر داشته باشید که آزمایش غربالگری مثبت همیشه به معنای تشخیص ناهنجاری‌های جنین نیست. بلکه نشان دهنده افزایش خطر است. تنها تعداد بسیار کمی از زنان با نتیجه مثبت آزمایشات سه ماهه اول دارای نوزادانی هستند که در واقع دارای اختلال کروموزومی هستند. در بارداری‌هایی که جنین دارای نقص کروموزومی است، مانند مواد کروموزومی اضافی که منجر به سندرم داون یا سندرم ادواردز می‌شود، سطوح PAPP-A کاهش می‌یابد، سطح hCG به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و فضای گردن جنین بزرگتر از حد طبیعی است. در حالی که آزمایش غربالگری سه ماهه اول می‌تواند تقریباً 85 درصد از زنان دارای جنین مبتلا به سندرم داون و 75درصد از کسانی که مبتلا به سندرم ادواردز هستند را به درستی تشخیص دهد، حدود 5 تا 10 درصد از حاملگی‌های طبیعی نتیجه مثبت کاذب خواهند داشت. در صورت مثبت بودن تست غربالگری، آزمایشات قطعی‌تری برای تعیین و تایید تشخیص مورد نیاز است. اینها ممکن است شامل یک آزمایش تشخیصی مانند نمونه گیری از پرزهای کوریونی (CVS) در سه ماهه اول یا آمنیوسنتز در سه ماهه دوم باشد. در حالی که این دو روش از آزمایشات غربالگری دقیق‌تر هستند، اما تهاجمی نیز می‌باشند و خطر سقط جنین و خطر نادر جراحت را به همراه دارند.

زمان آزمایش غربالگری سه ماهه دوم بارداری

هیچ کس نمی‌خواهد از روز شلوغ خود برای رزرو نوبت با متخصص‌های مختلف وقت بگذارد تا آزمایش غربالگری مبتنی بر سن را برای سرطان روده بزرگ یا سایر مشکلاتی که برای شناسایی آنها نیاز به انجام آزمایش غربالگری در منزل است، انجام دهد، به همین دلیل است که اخیراً شاهد افزایش برخی آزمایشات غربالگری در منزل و درواقع خانگی هستیم. استفاده از خدمات آزمایش غربالگری در منزل مزایا بسیار زیادی را برای تمامی افراد به خصوص آن دسته از اشخاصی که بنا به برنامه پرمشغله خود قادر به مراجعه به مطب پزشک و آزمایشگاه‌ها نیستند، به ارمغان می‌آورد. مصرف کنندگان آزمایش غربالگری در منزل و یار آزمایش‌های خانگی را دوست دارند زیرا استفاده از آنها راحت است. یک آزمایش سریع ساده در خانه از رفت و آمد به مطب پزشک جلوگیری می‌کند که می‌تواند زمان زیادی را به خود اختصاص دهد. البته در صورتی که فرد به تنهایی قصد انجام آزمایش خانگی را داشته باشد، باید این نکته را نیز در نظر داشته باشد که این تست‌ها دارای درصد پایینی از خطا نیر هستند و علی‌رغم اینکه نتایج سریع به دست می‌آورید. ممکن است کاذب نیز باشند. بهترین راه برای جلوگیری از این مورد کمک گرفتن از یک فرد متخصص است که به خانه یا محل کار شما در زمان انتخابی که تعیین کرده‌اید آمده و آزمایش غربالگری در منزل را برای شما انجام می‌دهد. سپس نتایج برای شما ارسال خواهد شد. منتقدان بر این باورند که برخی از تست‌های خانگی که فرد به تنهایی باید از آنها استفاده کند، ترس بی مورد را ترویج می‌دهند و وقت و پول شما را هدر می‌دهند زیرا قابل اعتماد نیستند یا اگر به درستی انجام نشوند نتایج کاذب را نشان می‌دهند. با این حال، افزایش میل مصرف کنندگان برای تشخیص زودهنگام مشکلات احتمالی سلامتی، روند کمک گرفتن از یک متخصص برای انجام آزمایش غربالگری در منزل را مطلوب تر می‌کند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


      لینک های مفید : آگهی رایگان , تجهیزات آزمایشگاهی , چادر برزنتی مسافرتی , تانک ازت , نقاشی ساختمان , بست اسپیس فریم , چادر لمینت , لینک شما در اینجا