شرایط به اجرا گذاشتن مهریه

مهریه به عنوان حق قانونی زن، به صورت عند المطالبه قابل دریافت است. اما در اغلب موارد در موقع طلاق است که زنان اقدام به مطالبه مهریه خود می کنند. با توجه به افزایش آمار طلاق و ازدیاد پرونده های قضایی مرتبط با مطالبه مهریه، قوانین و شرایط مقرر در این زمینه می تواند دچار تغییر شود. ما در این مقاله بر آنیم تا به موضوع به اجرا گذاشتن مهریه و مراحل و قوانین مرتبط با آن بپردازیم.

موضوع مهریه، مطالبه آن، امروزه یکی از پرچالش ترین مقوله های حقوقی است که می توان از آن به عنوان یک پدیده اجتماعی یا معضل اجتماعی فراگیر نام برد. قوانین و مراحل به اجرا گذاشتن مهریه ممکن است همه ساله یا چندین سال یکبار به روز رسانی شده و دچار تغییر شوند. بر همین اساس، شما کاربر گرامی در صورت نیاز به کسب اطلاعات جامع و تخصصی در مورد به اجرا گذاشتن مهریه و مراحل و قوانین جدید آن می توانید با مشاوران خبره موسسه مشاوره حقوقی همراه باشید و از مشاوره های تخصصی و تکمیلی آنها که به صورت مشاوره حقوقی رایگان ارائه می شود، استفاده نمایید.

با توجه به بخشنامه ای که از سوی رئیس قوه قضاییه صادر شده و به اجرای بند ب ماده ۱۱۳ قانون پنجم توسعه تاکید دارد، دادخواست مهریه پیش از ارسال به محاکم قضایی، بایستی به اداره ثبت ارجاع داده شود. در غیر این صورت، مراجع قضایی از پذیرش آن معذور خواهند بود. بنابراین طبق این بخشنامه، اولین گام برای به اجرا گذاشتن مهریه و ارائه درخواست صدور اجرائیه مهریه، مراجعه به دفتر ثبت ازدواج و طلاقی است که عقد در آنجا به ثبت رسمی رسیده است. حال این اقدام توسط خود شما انجام گیرد یا برای انجام این مراحل از وکیل مهریه استفاده کنید، چندان فرقی نمی کند.

در مرحله بعدی، بایستی به اداره ثبت اسناد و املاک (اداره اجرای مهریه) مراجعه نمایید. از این طریق می توان هم اقدام به ممنوع الخروج کردن زوج کرد و همچنین درخواست توقیف اموال وی را ارائه نمود. در صورت عدم وجود هیچ گونه اموال یا عدم ارائه مشخصات اموال زوج، اداره ثبت اسناد و املاک از مَراجعی مانند بانک و راهور استعلام به عمل می آورد تا به لیستی از دارایی ها و اموال زوج دسترسی داشته باشد.

در صورت پیدا شدن مالی، اداره مزبور اقدام به توقیف مال کرده و بعد از ارزیابی های اولیه، ملک یا مال را به مزایده می گذارد. زوج در این مورد دارای حق اعتراض است.

مراحل به اجرا گذاشتن مهریه

چنانچه در مدت ۲ ماه مالی پیدا نشد، یا بعد از ۶ ماه نتیجه ای حاصل نشد، زوجه یا وکیل وی می تواند درخواست صدور ارجاع پرونده به دادگاه را ارائه کند.

امروزه شاهد افزایش پرونده های مهریه هستیم و متعاقب آن مراحل و روند اجرا و توقیف اموال برای دریافت مهریه نیز طولانی و تنش زا شده است، بنابراین چنانچه در این مورد نیاز به دریافت مشاوره دارید بهتر است به یک وکیل کاربلد و مجرب مراجعه کنید. مشاوران و وکلای متخصص موسسه مشاوره حقوقی آماده اند تا وکالت دعاوی مهریه شما را بر عهده بگیرند و یا در صورت نیاز به مشاوره تخصصی، مشاوره حقوقی رایگان به صورت تلفنی و حضوری ارائه دهند.

در برخی از شهرها، برخلاف آنچه در قانون آمده است، زوجه این اجازه را ندارد که از طریق دادگاه برای دادخواست مطالبه مهریه خود اقدام کند و اغلب برای به اجرا گذاشتن مهریه به اداره اجرای ثبت ارجاع می شود. اما اگر مرد فاقد اموالی برای توقیف باشد، اقدام از این طریق بیهوده خواهد بود و نمی تواند نتیجه ای برای زوجه در پی داشته باشد و صرفا امکان ممنوع الخروج کردن زوج وجود دارد. طبق قانون محکومیت های مالی و قانون حمایت از خانواده، امکان جلب شوهر برای عدم پرداخت مهریه، تنها از طریق دادگاه و تنها تا سقف ۱۱۰ سکه فراهم است. با این حال امکان به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه در بیشتر شهرهای ایران امکان پذیر است.

در این میان زوج می تواند در صورت نداشتن بضاعت پرداخت مهریه، دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را داده و از دادگاه تقاضای تقسیط مهریه را داشته باشد. با موافقت دادگاه با تقسیط مهریه و قطعی شدن این حکم، زوج می تواند با پرداخت پیش پرداخت اولیه و چند قسط مهریه، درخواست رفع ممنوع الخروجی خود را داشته باشد. برای کسب اطلاعات جامع در این مورد و دریافت مشاوره رایگان به صورت حضوری و تلفنی می توانید با مشاوران موسسه مشاوره حقوقی همراه باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


      لینک های مفید : آگهی رایگان , تجهیزات آزمایشگاهی , چادر برزنتی مسافرتی , تانک ازت , نقاشی ساختمان , بست اسپیس فریم , چادر لمینت , لینک شما در اینجا