مشاوره وسواس شستشو

مشاوره وسواس شستشو چیست

شستشوی افراطی لوازم منزل و دست‌ها در طول روز برای شما و اعضای خانواده‌تان به یک معضل بزرگ تبدیل خواهد شد و این نشان می‌دهد که شما دچار نوعی وسواس فکری به نام وسواس شستشو شده‌اید باید به فکر درمان وسواس خود باشید تا بتوانید زندگی آرام و بدون دغدغه‌ای داشته باشید. قطعا شما نیز به دلیل این نوع وسواس فکری برای انجام فعالیت‌های روزمره خود دچار مشکل می‌شوید و مدت زمان زیادی را صرف شستشو و نظافت می‌کنید. ما در این مقاله قصد داریم درباره این نوع وسواس فکری صحبت کنیم و روش‌های درمان آن را با استفاده از مشاوره وسواس شستشو شرح دهیم. با ما همراه باشید.

وسواس شستشو نوعی وسواس فکری و عملی است که به دلیل آن فرد به طور مداوم دچار افکار آزار دهنده‌ای است که احساس می‌کند محیط اطراف آلوده است و نیاز به شستشو دارد. در این نوع اختلال رفتاری فرد برای آرام کردن احساس خود شروع به شستن و تمیز کردن لوازم اطراف خود می‌کند. لوازم منزل را بارها و بارها می‌شوید و زمان زیادی را صرف تمیز کردن خانه می‌کند. برخی از افراد نیز در زمان شستشوی دست‌ها و بدن خود نیز دچار وسواس هستند و احساس می‌کنند باید بارها و بارها خود را با مواد صابون و مواد شوینده بشویند تا تمیز شوند. یکی از موضوعاتی که در جلسات مشاوره روانشناسی تلفنی طرح می‌شود مساله وسواس شستشو می‌باشد و افرادی که از این نوع وسواس فکری رنج می‌برند می‌توانند در این جلسات شرکت نمایند و موضوع را با مشاور در میان بگذارند.

علائم افرادی که دچار وسواس فکری و عملی هستند با یکدیگر مشابه است. این افراد به طور مداوم در ذهنشان با خود درگیر هستند و مدام به این فکر می‌کنند که آیا محیط اطرافشان پاک است یا خیر. اما علائمی که در افرادی که دچار وسواس شستشو هستند بیشتر مشاهده می‌شود عبارت است از:

شستن چندین و چند باره دست‌ها: افرادی که وسواس شستشو دارند وقتی به چیزی دست می‌زنند باید دست‌های خود را بشویند حتی اگر آن شی تمیز باشد.

تمیز کردن مداوم سطوح و ظروف: این افراد ممکن است ظرفی که چیزی در آن خورده نشده است و تمیز است را بشویند زیرا احساس می‌کند بر روی آن میکروب و آلودگی نشسته است و اگر شسته نشود موجب بیماری خواهد شد.

وسواس نسبت به حشرات: افراد وسواسی از حشرات بیزار هستند زیرا فکر می‌کنند که حشرات می‌توانند بیماری را منتقل کنند و اگر حشره‌ای روی سطحی نشسته باشد باید آن را تمیز و ضد عفونی کنند. وجود هر گونه حشره در خانه برای این افراد نوعی کابوس وحشتناک است.

وسواس شستشو تنها محدود به شستشوی دست‌ها نیست و فردی که وسواس شستشو دارد ممکن است در طول روز چند بار به حمام برود یا هنگامی که به دستشویی می‌روند زمان زیادی را صرف شستشوی خود کند.همچنین ممکن است این افراد برای لمس اشیا از دستکش استفاده کنند و یا برای جلوگیری از آلوده شدن سطوح و لوازم منزل را چندین بار در روز گرد گیری و ضد عفونی کنند.

درمان و مشاوره وسواس شستشو

وسواس شستشو همانند سایر وسواس‌های فکری قابل درمان است و اگر فرد بپذیرد که وسواس دارد و باید درمان شود روند درمان بسیار سریعتر انجام خواهد شد. روش درمان و مدت زمان لازم برای درمان وسواس شستشو در افراد مختلف ممکن است تفاوت داشته باشد و با توجه به شدت وسواس افراد از روش‌های درمانی مختلفی استفاده می‌شود. هرچه افراد زودتر برای درمان اقدام کنند درمان نتیجه بخش‌تر خواهد بود. به همین دلیل توصیه می‌شود اگر فردی احساس کرد که به طرزی وسواس گونه کارهای منزل را انجام می‌دهد و دیگران نیز از این روال ناراضی هستند باید حتما به دنبال راهی برای درمان باشد. بهترین و راحت‌ترین راه استفاده از مشاوره وسواس شستشو است که با استفاده از مشاوره روانشناسی تلفنی امکان پذیر می‌باشد. تنها کافی است از طریق سایت درخواست خود را ثبت نمائید تا کارشناسان ما شما را به اولین روانشناس آنلاین متصل نمایند.

بهترین راه برای درمان وسواس شستشو استفاده از روان درمانی است. در این روش فرد باید با ترس‌ها و افکار خود کنار بیاید و با افکار منفی خود مقابله کند تا بتواند وسواس خود را از بین ببرد یا کمتر کند. برای روان درمانی باید چند مرحله مهم را پشت سر بگذارید که عبارتند از: هر بار شستشویی که در طول روز انجام می‌دهید را به طور مرتب یادداشت کنید و حواستان را به کارهای خود جمع کنید. ببینید در طول روز چند بار دستهایتان را شسته‌اید، چند بار به حمام رفتید، چند بار ظرف را آب کشیدید. این کار کمک می‌کند تا فرد از اعمال خود و عادات شستشوی خود با خبر شود و شاید با دیدن اعداد یادداشت شده در دفترچه کمی حواسش را بیشتر جمع کند و متوجه شود که رفتارش به شدت وسواس گونه است. به مرور زمان شاید این اعداد کمتر شوند.

 در مرحله بعد به فرد آموخته می‌شود که هر گاه احساس کرد که باید دستش را بشوید کمی آن را به تاخیر بیاندازد و با احساس خود مقابله کند. تا مدتی فرد می‌آموزد که بلافاصله برای شستن دست‌ها به دستشویی نرود و کمی صبر کند و حواس خود را به کار دیگری پرست کند. در این صورت فرد یاد می‌گیرد که می‌توان بدون شستن دست‌ها هم کارها را انجام داد و نیازی به این همه شستشو نیست.

این مرحله در ادامه مرحله قبل باید انجام شود و فرد باید بیاموزد و باور کند که آلودگی‌ها همه جا وجود ندارند و همیشه موجب بیماری نمی‌شوند. گرد و غبار یا میکروب‌ها همه جا هستند و نمی‌توان از آنها فرار کرد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


      لینک های مفید : آگهی رایگان , تجهیزات آزمایشگاهی , چادر برزنتی مسافرتی , تانک ازت , نقاشی ساختمان , بست اسپیس فریم , چادر لمینت , لینک شما در اینجا